Gdańsk, nadmorskie miasto w północnej Polsce, zajmuje znaczące miejsce w historii Polski i Europy. Położone u ujścia Wisły do Morza Bałtyckiego, od wieków było ważnym węzłem morskim i handlowym. Kontekst historyczny Gdańska jako „Wolnego Miasta”, rozpiętego pomiędzy polskością, niemieckością i kaszubskością, szczególnie w okresie międzywojennym, podkreśla jego wyjątkowy status i kluczową rolę w kształtowaniu polskiej świadomości narodowej. Okres ten uwypuklił tożsamość Gdańska jako przestrzeni kwestionowanych suwerenności i przenikania się kultur, ustanawiając precedens dla jego współczesnego wizerunku i aspiracji jako otwartego, wielokulturowego ośrodka miejskiego.
W polu religijnym, krajobraz Gdańska został ukształtowany głównie przez protestanckie dziedzictwo sprzed II wojny światowej, a po 1945 r. przez dominację ludności katolickiej. Zmiana ta znajduje odzwierciedlenie w narracji architektonicznej miasta, gdzie surowa estetyka kościołów protestanckich zestawiona jest z nowszymi wpływami katolickimi. Nieobecność jest ważną cechą pola religijnego Gdańska.
Stocznia Gdańska jest w kontekście społeczno-religijnym znaczącym miejscem, jako przestrzeń historycznych ruchów robotniczych i politycznych, ale także jako przykład politycznego, antykomunistycznego i wolnościowego zaangażowania polskiego katolicyzmu.
Herb Gdańska, przedstawiający dwa krzyże, jest istotnym symbolem dla narracji religijnej i historycznej miasta. Herb, jest obecny w różnych przestrzeniach Gdańska, od oficjalnych dokumentów i budynków publicznych po nieformalne użycia w lokalnych firmach i podmiotach prywatnych. Jest wyrazem lokalnej przynależności i wyjątkowości miasta, odzwierciedla też miejskie polityki zarządcze.
Gdańsk eksponuje alternatywne formy sztuki, szczególnie poprzez tętniącą życiem scenę sztuki ulicznej, obejmującą murale, vlepki i graffiti. Przedstawienia te często nawiązują do tematu „Wolnego Miasta”, ilustrując historyczne dążenie Gdańska do autonomii i wolności. Wykorzystanie motywów religijnych i mitologicznych, w tym powracającego symbolu Neptuna oraz nawiązań do mitologii nordyckiej, wzbogaca tę narrację.
Gdańsk jest również ważnym ośrodkiem akademickim. W połączeniu z turystycznym statusem miasta, wydobywającym jego historyczne dziedzictwo, tradycje religijne i współczesne formy ekspresji kulturowej, Gdańsk jest ciekawym przykładem łączącym miejską religię z dyskursem wielokulturowości, pluralizmu religijnego i światopoglądowego.