Ułatwienia dostępu
a
RUM; Religion Urbanity Mapping. Nazwa projektu RUM oddaje dwojakie założenia projektu. Akronim RUM, odsyła do trzech obszarów naszych badań: religii, miejskości, mapy. Homofon [ru:m] – ang. przestrzeń, miejsce, pokój – wskazuje na przestrzeń, którą eksplorujemy (miasto) i tworzymy (archiwum), by wyeksponować materialność religii we współczesnych polskich miastach. URA odwołuje do URBAN RELIGION ARCHIVE App, narzędzia do pracy z Archiwum RUM. Archiwum RUM powstało jako wynik procesu badawczego.
RUM jest projektem badawczym, który koncentruje się na badaniu miejskiej religii w Polsce. Miejska religia to całościowe pole religii, które jest formowane poprzez różne miejskie formacje i procesy, a także poprzez praktyki życia w mieście oraz indywidualne cechy i możliwości poznawcze poszczególnych użytkowników miasta. Jest akumulacją wszystkich pól religijnych istniejących w mieście i wynikiem ich relacyjności. Jest także wynikiem ciągłego relacyjnego procesu formowania miasta i formowania religii. Miejska religia jest zakorzenioną lokalnie formacją społecznej wyobraźni, która powstaje jako wynik procesów religijnych, historycznych, społecznych i politycznych.
RUM jest interdyscyplinarnym projektem badawczym, który łączy religioznawstwo, geografię humanistyczną, antropologię, socjologię miasta oraz humanistykę cyfrową.
b
b
Przestrzennym (mapa) i sensorycznym (obrazy, filmy, dźwięki) wynikiem badań jest Archiwum miejskiej religii w trzech polskich miastach: Krakowie, Lublinie i Gdańsku. Stworzone Archiwum przyjmuje postać mapy miejskiej religii.
Mapa: Konstatacja Jonathana Z. Smitha „Mapa nie jest terytorium” (Smith 1993) definiuje myślenie o charakterze stworzonego Archiwum. W Archiwum RUM mapa jest przestrzenną bazą miejskiej religii, a równocześnie formą ontologii i opisu miejskiej religii. Mapa nie jest prostym odwzorowaniem geograficznej siatki, ale uprzestrzennioną formą narracji, mentalnym planem, formacją wyobraźni i odwzorowaniem struktur władzy (Dodge, Kitchin i Perkins 2009). W Archiwum RUM mapa jest również częścią procesu badawczego i jednym z narzędzi analitycznych.
Archiwum: Archiwum nie jest zwykłym zbiorem danych. Jest strukturą z założenia niekompletną i subiektywną. Jego forma oraz drogi odczytania są zależne od lokalnych formacji wiedzy i władzy; istnieje pomiędzy intencjonalnością i przypadkiem (Foucault 1977). Archiwum RUM jest zatem „spektrum” religii (Braun 2000); zapisem procesu percepcji, rozumienia, interpretacji i sytuacyjności miejskiej religii (zobacz Tremlett 2020). Obecne w Archiwum uprzestrzennione w formie mapy dane (pojedyncze punkty bądź linie, nazywane religijnymi ikonami) tworzą złożony i relacyjny system. Archiwum RUM dotyczy jedynie sfery publicznej miasta, dlatego obecne są w nim te materialności, które są bezpośrednio dostępne zmysłom: wzroku, słuchu, dotyku (ruchu). Jednak, Archiwum RUM otwiera możliwości analizy także niewidocznych i zakrytych struktur miejskiej religii. W oparciu o tezy Briana Larkina (2013) i AbdouMaliqa Simone (2004), materialne i niewidoczne (infra)struktury pozostają w relacji i są wzajemnie uwarunkowane.
c
Badania prowadzone były od 1 listopada 2021 r. do 30 listopada 2022 r. w trzech miastach: Krakowie, Lublinie i Gdańsku. W Krakowie, etap badań poprzedził okres testów, trwający od czerwca 2021 r. Niektóre dane zostały zebrane po 30 listopada 2022 – dotyczy to danych stałych, które badacze zauważyli, ale nie mieli możliwości poddać dokumentacji wcześniej, bądź też dotyczy danych, których dokumentacja z rożnych względów się nie powiodła. Tego typu dane są marginalne.
ETAP l
Badania zostały przeprowadzone w trzech etapach:
obejmował kartowanie miejskiej religii. Kluczowym dla tego etapu procesu badawczego pojęciami są religijna ikona oraz detektor.
Religijne ikony
Religijna ikona w Archiwum RUM przyjmuje formę pojedynczego punktu lub linii
Poszczególne elementy miejskiej religii stają się możliwe do uchwycenia poprzez religijne ikony. Pojęcie to zostało zdefiniowane przez Kim Knott, Volkharda Krecha i Birgit Meyer (ang. religious icons, 2016), a jego etymologia nawiązuje do tradycji semiotycznej. Jak podają autorzy: „religijne ikony to obiekty (lub zestawy obiektów), takie jak budynki, obrazy, miejsca, posągi, części garderoby, teksty, gesty i zachowania cielesne (…), które wyzwalają komunikację religijną, w tym działanie i doświadczenie, któremu jest przypisane znaczenie religijne (…) lub które uruchamia komunikację religijną” (Knott, Krech, Meyer 2016, s. 132). Religijną ikoną jest zarówno kościół Mariacki, cmentarz Rakowicki, vlepka na słupie czy aucie, szyld apteczny, święto rodzimowiercze, plakat zawierający religijne symbole, zakonnica przechodząca przez Planty, święcenie koszyków na Rynku Głównym, protest wykorzystujący religijne treści, biżuteria odwołująca się do symboliki religijnej, tag lub graffiti na murze, czy wystawa sklepowa z religijnymi elementami. Również niejednoznaczne obiekty (zapalone pod pomnikiem znicze), przestrzenie (np. Plac Bohaterów Getta lub Plac Nowy) czy działania grupy „NATO close the sky over Ukraine”. Religijne ikony tworzą Archiwum RUM i są dokumentowane poprzez szereg mediów: wizualnych (zdjęcia, filmy; Pink 2007), dźwiękowych (nagrania soundscape’u; Atkinson 2011; Stanisz 2014), tekstowych (noty etnograficzne) i poprzez praktyki chodzenia (Kusenbach 2003; Lee, Ingold 2006; Ingold, Vergunst 2008).
Religijne ikony w ujęciu projektu RUM, są nie tylko uwarunkowane historycznie, społecznie i kulturowo, są także niejednoznaczne, kontekstowe, uzależnione od możliwości poznawczych, osobowości, kompetencji kulturowych i społecznych obserwatora. Dodatkowo religijne materialności cyrkulują, przecinając różne terytoria kulturowe, polityczne i społeczne, penetrują różne przestrzenie oraz wymiary kultury. Stąd należą do różnych kultur interpretacyjnych, a ich odczytanie i zrozumienie jest wielokierunkowe i niejednorodne, nawet w ramach tego samego obszaru geograficznego (Chidester 2018). Stąd na przykład niektóre osoby interpretują namalowany na murze krzyż celtycki jako korelat religijny, dla niektórych symbol ten będzie odwoływał się do chrześcijańskich korzeni, dla innych będzie związany z ruchem narodowo-nacjonalistycznym i niektórymi grupami rodzimowierców, a inni pomyślą o akcie wandalizmu. W Archiwum RUM religijna ikona to każdy obiekt lub działanie, które w historycznym etapie przeszły przez pole religijne, a zatem będą to współczesne święta religijne, jak i pozornie niepowiązany religijnie symbol krzyża na centrum medycznym. Dodatkowo, mimo pozornej religijnej indyferencji, niektóre religijne ikony posiadają religijną afordancję, operacyjną potencjalność w polu religijnym. Takie religijne ikony, najczęściej skategoryzowane jako „Jak religia”, są także częścią Archiwum RUM.
Detektor
Negocjacja detekcji
Opis / kategorie
Kluczową figurą, która rozpoznaje, dokumentuje i rejestruje religijne ikony,
jest użytkownik / użytkowniczka miasta, w Archiwum RUM nazywana detektorem.
Jest to z jednej strony dobrze przeszkolony i „nastrojony” badacz/ka, tj. wyczulony na detekcję religijnych ikon w sferze miejskiej. Z drugiej strony aktywny użytkownik/użytkowniczka miasta.
Detektor jest jednocześnie narzędziem badań oraz „maszyną” analityczną. Równocześnie nie można pominąć jego jednostkowej i indywidualnej specyfiki, osobowości, wykształcenia, preferencji, umiejętności technicznych, trybu i stylu życia, doświadczeń i formacji posiadanej wiedzy, czy nawet samego miejsca zamieszkania. Każda detekcja jest wypadkową zobiektywizowanych i zinternalizowanych wzorów religii w Polsce (Berger, Luckmann 2010), a równocześnie jest naznaczona subiektywizmem i indywidualizmem jednostkowej percepcji, doświadczenia i rozumienia. Detektor, opierający się na praktyce „życia w mieście” oraz wzorach poznawczych, w dużej mierze reprezentuje użytkownika / użytkowniczkę miasta, choć jest to użytkownik szczególnie zainteresowany rozpoznawaniem i dokumentowaniem miejskiej religii.
Zrealizowane detekcje były omawiane na regularnych, cotygodniowych spotkaniach zespołu badawczego, w trakcie których problematyczne detekcje (np. podkowy „na szczęście”, czterolistne koniczynki czy pamiątkowe obeliski) były poddawane dyskusji i ocenie pod kątem możliwości zaliczenia ich do pola religii w Polsce. Ostatecznie przygotowana baza danych – Archiwum RUM / URA Archive - jest nie tyle rezultatem procesu dokumentowania ikon, ale wynika w równym stopniu z samego procesu badawczego, jednostkowości detektorów i znajomości lokalnego kontekstu kulturowego i społeczno-religijnego, pozwalającego ocenić, czy dana dokumentacja ma charakter lub potencjał religijny. Niektóre decyzje nie były jednomyślne, dlatego Archiwum RUM ma charakter otwarty i stanowi punkt wyjścia do dalszej refleksji.
Każda religijna ikona jest ulokowana na przygotowanej uprzednio mapie miasta, tworzącej strukturę Archiwum RUM. Religijne ikony są opisane przy użyciu szeregu kategorii, wypracowanych przez zespół badawczy. Kategorie te stanowią próbę dokładnego i zbiorczego opisu każdej religijnej ikony ze względu na jej cechy, np. widoczność, temporalność, funkcje, czy relacyjność z formacjami miejskimi, takimi jak władza, polityka, ekonomia lub sztuka. Równocześnie, kategorie zaproponowane przez zespół badawczy należy traktować jako propozycje. Każda kategoria jest płynna, a opis religijnych ikon przy pomocy danych kategorii jest zawsze wynikiem porządkującego kompromisu.
Opis kategorii wypracowanych w ramach Archiwum RUM znajduje się w Słowniku.
Przyporządkowanie ikon do szeregu wyłonionych kategorii, na których oparła się ontologia stworzonej bazy danych, pozwala obecnie na analizę relacyjności ikon z miejskimi formacjami, a także ich umiejscowienie w ramach różnych pól społecznych w mieście. Zbiorcza analiza ikon i ich wzajemnej relacyjności, a także relacji do różnego typu miejskich formacji, pozwala na refleksję nad istotą miejskiej religii i jej wewnętrzną dynamiką.
Procedura zbierania danych nie zakładała żadnej hierarchii ikon i nie brała pod uwagę różnicowania ikon ze względu na ich domniemaną istotność, historyczną doniosłość czy intencjonalność w mieście.
W I etapie badań detektorzy dokumentowali religijne ikony korzystając z trzech procedur. Po pierwsze, dokonywali detekcji, sukcesywnie i metodycznie przechodząc przez każdą ulicę, park, plac lub inną miejską formację. Pod drugie, zbierali dane jako zwykli użytkownicy miasta, np. w drodze do zwykłych codziennych obowiązków, przypadkowo. Po trzecie, celowo, uczestniczyli w wydarzeniach, o których informacje były co tydzień zbierane podczas spotkań zespołu.
Kluczową figurą, która rozpoznaje, dokumentuje i rejestruje religijne ikony,
jest użytkownik/ użytkowniczka miasta, w Archiwum RUM nazywana detektorem.
Jest to z jednej strony dobrze przeszkolony i „nastrojony” badacz/ka, tj. wyczulony na detekcję religijnych ikon w sferze miejskiej. Z drugiej strony aktywny użytkownik/użytkowniczka miasta.
Detektor jest jednocześnie narzędziem badań oraz „maszyną” analityczną. Równocześnie nie można pominąć jego jednostkowej i indywidualnej specyfiki, osobowości, wykształcenia, preferencji, umiejętności technicznych, trybu i stylu życia, doświadczeń i formacji posiadanej wiedzy, czy nawet samego miejsca zamieszkania. Każda detekcja jest wypadkową zobiektywizowanych i zinternalizowanych wzorów religii w Polsce (Berger, Luckmann 2010), a równocześnie jest naznaczona subiektywizmem i indywidualizmem jednostkowej percepcji, doświadczenia i rozumienia. Detektor, opierający się na praktyce „życia w mieście” oraz wzorach poznawczych, w dużej mierze reprezentuje użytkownika/użytkowniczkę miasta, choć jest to użytkownik szczególnie zainteresowany rozpoznawaniem i dokumentowaniem miejskiej religii.
Zrealizowane detekcje były omawiane na regularnych, cotygodniowych spotkaniach zespołu badawczego, w trakcie których problematyczne detekcje (np. podkowy „na szczęście”, czterolistne koniczynki czy pamiątkowe obeliski) były poddawane dyskusji i ocenie pod kątem możliwości zaliczenia ich do pola religii w Polsce. Ostatecznie przygotowana baza danych – Archiwum RUM – jest nie tyle rezultatem procesu dokumentowania ikon, ale wynika w równym stopniu z samego procesu badawczego, jednostkowości detektorów i znajomości lokalnego kontekstu kulturowego i społeczno-religijnego, pozwalającego ocenić, czy dana dokumentacja ma charakter lub potencjał religijny. Niektóre decyzje nie były jednomyślne, dlatego Archiwum RUM ma charakter otwarty i stanowi punkt wyjścia do dalszej refleksji.
Każda religijna ikona jest ulokowana na przygotowanej uprzednio mapie miasta, tworzącej strukturę Archiwum RUM. Religijne ikony są opisane przy użyciu szeregu kategorii, wypracowanych przez zespół badawczy. Kategorie te stanowią próbę dokładnego i zbiorczego opisu każdej religijnej ikony ze względu na jej cechy, np. widoczność, temporalność, funkcje, czy relacyjność z formacjami miejskimi, takimi jak władza, polityka, ekonomia lub sztuka. Równocześnie, kategorie zaproponowane przez zespół badawczy należy traktować jako propozycje. Każda kategoria jest płynna, a opis religijnych ikon przy pomocy danych kategorii jest zawsze wynikiem porządkującego kompromisu.
Opis kategorii wypracowanych w ramach Archiwum RUM znajduje się w Słowniku.
Przyporządkowanie ikon do szeregu wyłonionych kategorii, na których oparła się ontologia stworzonej bazy danych, pozwala obecnie na analizę relacyjności ikon z miejskimi formacjami, a także ich umiejscowienie w ramach różnych pól społecznych w mieście. Zbiorcza analiza ikon i ich wzajemnej relacyjności, a także relacji do różnego typu miejskich formacji, pozwala na refleksję nad istotą miejskiej religii i jej wewnętrzną dynamiką.
Procedura zbierania danych nie zakładała żadnej hierarchii ikon i nie brała pod uwagę różnicowania ikon ze względu na ich domniemaną istotność, historyczną doniosłość czy intencjonalność w mieście.
W I etapie badań detektorzy dokumentowali religijne ikony korzystając z trzech procedur. Po pierwsze, dokonywali detekcji, sukcesywnie i metodycznie przechodząc przez każdą ulicę, park, plac lub inną miejską formację. Pod drugie, zbierali dane jako zwykli użytkownicy miasta, np. w drodze do zwykłych codziennych obowiązków, przypadkowo. Po trzecie, celowo, uczestniczyli w wydarzeniach, o których informacje były co tydzień prezentowane podczas spotkań zespołu.
ETAP ll
badań, przebiegał równolegle z etapem I i obejmował etnografię miejską, która towarzyszyła korzystaniu z miasta, procesowi zbierania danych i uczestniczenia w wydarzeniach.
ETAP lll
badań obejmował wywiady przeprowadzone z osobami istotnymi z punktu widzenia zarządzania lub opieki nad religijnymi ikonami w danym mieście.
d
Krajobrazy miasta:
Wojna
Pandemia covid-19
Prawicowy populizm
Zebrane w Archiwum RUM dane istnieją w kontekście trzech głównych krajobrazów: trwającej wówczas pandemii COVID-19, inwazji Rosji i pełnoskalowej wojny w Ukrainie oraz rządów populistycznej, prawicowej partii politycznej “Prawo i Sprawiedliwość”.
Trzy krajobrazy nadały kształt badanej miejskiej religii.
e
Refleksje
Badania podejmowane nad religią i miastem mają długą tradycję. W Polsce taka refleksja jest wciąż niewystarczająca, mimo badań przeprowadzonych przez pokolenia polskich antropologów, socjologów i geografów. Odpowiedź na pytanie o naturę miejskiej religii w Polsce oraz refleksja nad wzajemnymi relacjami miasta i religii są ważne, ponieważ religia pozostaje istotnym elementem formacyjnym współczesnych miast. O ile rola i miejsce religii w miejskich procesach są szeroko analizowane w badaniach nad miastami Globalnej Północy i Globalnego Południa, trudno polską specyfikę wpisać w czynione podczas tych badań ustalenia. Wynika to między innymi z faktu odmiennej struktury społecznej Polski, brakiem (obecnie z wyjątkiem Ukraińców) dużych narodowych diaspor, niewielkiej dywersyfikacji etnicznej i religijnej, a także odmiennych genealogii historycznych i specyfiki polskiego społecznego imaginarium, zwłaszcza związanego z wyobrażeniami dotyczącymi religii i duchowości. Istotna jest także specyfika polskich formacji miejskich rozpatrywanych w kategoriach miast środkowo i wschodnioeuropejskich oraz postsocjalistycznych.
Przeprowadzone w ramach projektu RUM badania pozwalają na szereg dalszych analiz:
f
Etyka
Miejska sfera publiczna
Naszym badaniem objęliśmy religię w miejskiej sferze publicznej. Interesowały nas obiekty, przestrzenie i wydarzenia, które można obserwować z perspektywy codziennego użytkownika miasta. Wszystkie zebrane przez nas dane są częścią miejskiej panoramy oraz są widoczne i ogólnodostępne.
Ulica
Prowadzona dokumentacja fotograficzna i audiowizualna dotyczy ogólnodostępnej panoramy miejskiej i sfery publicznej, tzn. takiej, która nie podlega restrykcjom w postaci płatnego wstępu, wyróżnionej grupy osób lub spotkań prywatnych i zamkniętych, odbywających się poza sferą ulicy. Ulica jest dla nas pojęciem szerokim i obejmuje nie tylko wyznaczone drogi, ale także przestrzenie, w które przechodzień, użytkownik miasta, może wkroczyć bez dodatkowych restrykcji. Są to zatem ulice i bulwary, wydeptane ścieżki, wyznaczone trasy oraz inne arterie komunikacyjne miasta, a także parki i ogrody, budynki użyteczności publicznej, wnętrza lokali usługowych czy świątyń. Trzy ostatnie są przykładem przestrzeni, które pojawiają się na mapie tylko dlatego, że ich otwartość jako sfery publicznej jest definiowana przez punkt zaczepienia miejskiej ulicy, praktyki miejskiego chodzenia i dostępność. To one w takich wypadkach określają sferę publiczną miejsc. Punktem wyjścia pozostaje dla nas sfera miejskiej ulicy i to ona determinuje, jak daleko sięga otwartość sfery publicznej.
Identyfikacja
Osoby, obiekty i praktyki pojawiające się na zdjęciach, są dokumentowane jako element miejskiej panoramy. Natomiast twarze osób, które w materiale dokumentacyjnym znajdują się centralnie lub są dokładnie widoczne, zostały zamaskowane filtrem. Dokumentacja audiowizualna była prowadzona w sposób minimalizujący możliwość identyfikacji (np. odpowiednia perspektywa, zamazywanie tablic rejestracyjnych). Osoby publiczne pojawiające się w sferze miejskiej, zgodnie z ich funkcjami publicznymi, są obecne w naszej dokumentacji bez użycia filtrów maskujących.
Obecne na zdjęciach nazwy podmiotów gospodarczych lub instytucji należą do ogólnodostępnej sfery publicznej. Ich dokumentacja służy celom naukowym, a nie promocyjnym bądź marketingowym.
Badania zostały zatwierdzone przez Wydziałową Komisję ds. Etyki Badań Naukowych WF UJ.
Etapy
Prowadzona dokumentacja przebiegała w lll etapach:
Tworzenie mapy religii miejskiej (mapowanie ikon religijnych);
Etnografia miejska, gdzie badacz/ka był/a uczestnikiem/czką życia miejskiego;
Wywiady z istotnymi osobami, odpowiedzialnymi za zarządzanie miejską religią.
Wszystkie wywiady, o ile nie zostało to ustalone inaczej z osobami,
z którymi wywiad został przeprowadzony, są anonimowe.
Bezpieczeństwo
Wszystkie dane (informacje), które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu osób lub grup, zostały wyłączone z publicznego dostępu (stanowią jedynie dane służące analizie) lub ich dokładna lokacja została zmodyfikowana.
Uwagi
Wszystkie opisy i kategoryzacje są wynikiem intersubiektywnego, refleksyjnego procesu badawczego; są płynne, stanowią punkt wyjścia i są propozycją do dalszej refleksji.
Złożona baza danych składająca się z tysięcy rekordów jest obarczona ryzykiem wystąpienia błędów. W razie zauważenia nieścisłości prosimy o kontakt z kierowniczką projektu.
g
Struktura
i natura
danych
51 GB
Pliki: JPG, DOC, PDF, MP4, WAVE.
Dane wektorowe RUM Project w postaci plików shapefile do pobrania.
Dane projektu są osadzone na serwerach Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, Polska.
Sprzęt: Telefony komórkowe Samsung i Xiaomi Redmi Note 10, Nagrywacze Olympus, Tescam, Zoom 4, Dyski zewnętrzne T6 i T4.
Oprogramowanie: Microsoft Office 365, Word, ArcGIS Field Maps, ArcGIS Online Pro, ArcGIS Experience Builder, Python.
Strona została zakodowana przez Tomasza Wojtonia i Grzegorza Budka.
Projekt graficzny strony RUM Project, opracowanie graficzne oraz logo wykonała Sara Dang https://saradtd.pl/
Redakcja i korekta bazy danych w języku angielskim oraz tłumaczenie nazw na język polski: Dorota Wąsik (Kraków, Gdańsk) oraz Grzegorz Słowiński (Lublin).